Hvis du klikker 'Opret e-mail' kan du se hvordan en e-mail oprettes i iportalen. Som du kan se er der mange muligheder for tilpasning af både e-mailens modtagere og hvordan den skal se ud.
I den øverste del af oprettelsen er der mulighed for at vælge hvem der skal modtage e-mailen.
Skal det for eksempel være alle forældre i en gruppe eller har du en distributionsliste som skal modtage denne e-mail?
Den nederste del af oprettelsen består af selve e-mailen. Skal e-mailen gemmes som et nyhedsbrev, markeres 'Gem som nyhedsbrev'. Navngiv beskeden og vedhæft eventuelt en fil til e-mailen.
Her bruger du editoren til at udfylde teksten der skal stå.
Det er også muligt at indsætte et billede ved at klikke på billedeknappen i værktøjslinien.
I toppen af siden har du mulighed for at oprette en distributionsliste.
Ved at oprette en distributionsliste, kan du vælge præcis hvem der skal modtage din e-mail eller nyhedsbrev. Samtidig vil denne liste blive gemt så du ikke behøver at vælge hvem der skal modtage en e-mail/nyhedsbrev i fremtiden.
Ved at klikke på knappen 'Opret distributionsliste' kan du se dine nuværende distributionslister eller vælge at oprette en ny. Du kan også redigere eller slette nuværende lister.
Hvis du klikker 'Opret distributionsliste' vil du få vist en liste over grupperne i institutionen. Du kan også vælge specifikke modtagere fra hver gruppe længere nede på siden.
Når du er færdig med at specificere distributionslisten, klikker du 'Opret'.
Det er også muligt at sende en e-mail til forældre vedrørende et specifikt barn. Dette gøres ved at gå ind på det pågældende barns profil og derefter klikke 'Send e-mail' i menuen til venstre.
Herefter vælges modtagere af e-mailen som kan være barnet, forældre eller andre kontaktpersoner. Udfyld emne og skriv beskeden og afslut og send e-mailen ved at klikke 'Send'.